متن سخنرانی سیامک مقدم در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره تخصصی و دومین کنگره بین المللی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۸ آذر ۱۳۹۷

نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر آقاجانی، مسئولان محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خانم‌ها آقایان سلام،

 

اول از همه متشکرم از اینکه به من فرصتی داده شد که چند کلمه‌ای در افتتاحیه کنگره تخصصی و دومین کنگره بین المللی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات عرض کنم و به عنوان نماینده دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران خیلی سپاسگزار هستم.

 

وظایف اصلی برنامه اسکان بشر ملل متحد در حوزه مسکن و توسعه شهری است اما بخش مهمی از کار هبیتات مربوط به کاهش خطرپذیری در مقابل سوانح طبیعی یا انسان‌ساز است. بنده از زمانی که فارغ التحصیل شدم و در طول 30 سال که در سازمان ملل خدمت می‌کنم با جنگ و سوانح طبیعی و انسان‌ساز مرتب درگیر بودم. بیمارستان‌ها بخصوص در مواقعی که سوانح طبیعی یا انسان‌ساز روی می‌دهد، اهمیت و نقش مهمی دارند. اصولا در بعد از سونامی 2004 که در چندین کشور در آسیا اتفاق افتاد و اندونزی بیشترین خسارت را دید اگر یاد داشته باشید آن سانحه بسیار بزرگ بود و پس از آن سانحه، سازمان‌دهی سیستم سازمان ملل مقداری بهتر شد و در مورد برخورد با وقایع، یک سری تجربیات ازآن سوانح حاصل شد.

 

بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مدارس و ساختمان‌های دولتی پس از سانحه بسیار نقش مهمی دارند چرا که مدارس می تواند برای اسکان موقت افراد آسیب دیده استفاده شوند، ساختمان‌های دولتی باید برقرار باشند تا سیستم حکومتی و حاکمیتی بتوانند به مردم سانحه دیده کمک بکنند؛ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید بتوانند به کسانی که مجروح شدند و آسیب دیده‌اند خدمت رسانی کنند و از تلفات انسانی جلوگیری کنند. البته بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وظایف دیگری نیز دارند که در حالت عادی به مردم کشور، شهر و منطقه خودشان خدمات پزشکی و درمانی ارائه می‌کنند.

 

دفتر هبیتات تهران حدود ۴ سال پیش با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران دوره‌های آموزشی مقاوم‌سازی، تاب‌آوری، بهبود و امنیت بیشتر بیمارستان‌ها در مقابل سوانح طبیعی را آغاز کرد. طی این دوره‌های آموزشی که انجام دادیم نتیجه‌گیری کردیم که تعدادی از مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور ما از تاب‌آوری لازم بخصوص در مقابل زلزله برخوردار نیستند. دفتر هبیتات تهران طرحی برای تاب‌آوری و مقاوم‌سازی و ارزیابی بیمارستان‌ها به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد داد که خوشبختانه قبول شد. در این زمان به دولت ژاپن نیز درخواست کمک مالی دادیم که ما بتوانیم در این طرح همکاری داشته باشیم. خوشبختانه پارسال از طرف دولت ژاپن برای حمایت مالی از این پروژه موافقت شد و ما هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ی مربوطه را امضا کردیم.

 

همکاران من در طی ۴ پنل که در این کنگره داریم در مورد طرح بهتاب بیشتر توضیح خواهند داد. ما می دانیم که بعضی از مقررات و آیین‌نامه‌ها در مورد ساخت و ساز احتیاج به بهبود دارند. بیمارستان‌ها شاید یک آیین‌نامه خاص خودشان را داشته باشند. در این طرح ما امیدواریم که بتوانیم با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان نظام مهندسی و سایر نهادهای در انتهای این طرح به یک سری جمع بندی‌هایی برسیم. تاکید می‌کنم که در 10-15 سال گذشته کارهای زیادی در مورد مقاوم‌سازی و یا افزایش تاب‌آوری بیمارستان‌ها انجام شده اما یکی از مواردی که کمتر شاید مورد توجه قرار گرفته موارد غیرسازه‌ای بیمارستان‌ها است.

 

نکته آخر و مهم، در 4 سال و نیم که من به ایران بازگشتم و مسئول دفتر اسکان بشر ملل متحد در ایران هستم، مشاهده کردم که در خیلی زمینه‌ها در کشور ما آسیب‌شناسی، تحقیق و مشکلات را شناسایی می کنیم اما کمتر اقدام می‌کنیم و باید در این مورد خودمان را تقویت کنیم و به مسائلی بپردازیم که وافعا موجب حل مشکلات آسیب‌های شناسایی شده بخصوص در مورد بیمارستان‌ها شویم.

 

در تجربه زلزله کرمانشاه، بیمارستان تازه تاسیس شده‌ای فرو ریخت و بیمارستان دیگری که قدیمی بود فرو نریخت اما به دلایل مشکلات غیر سازه‌ای از کار افتاد. البته بیمارستان‌های صحرایی تشکیل شد و به هر حال حلال احمر جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر نهادها امر کمک رسانی در زمینه خدمات درمانی را اجرا کردند. واقعیت این است که ضعف سازه ای بیمارستان‌ها کاملا مشخص شد.

 

برنامه اسکان بشر ملل متحد مالکیت  طرح بهتاب را از آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  می‌داند و ما در بخش کوچکی از کار از نظر فنی همکاری می‌کنیم. امیداوریم که در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتوانیم قدمی مثبت در جهت مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها و افزایش تاب‌آوری آن‌ها برداریم و برنامه سرمایه گذاری 5 یا 10 ساله تهیه کنیم چون کار بازسازی کار آنی و سریع نیست و بسیار زمان‌بر است. تاکید می کنم نه تنها در ایران بلکه در همه کشورها در طول زمان با پیشرفت علم، مقررات ساختمان و آیین‌نامه‌ها تغییر می‌کنند. بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بر اساس مقررات حدود 10-12 سال پیش ساخته شده‌اند. این مقررات در سال‌های اخیر به‌روزتر شده، بنابراین ارزیابی و مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‌های دولتی یا مدارس به هر حال نیاز به بازنگری دارند چون مقررات تغییر کرده‌اند. خدمت دوستان پزشک عرض می‌کنم که می‌شود بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را پس از تشخیص ناامنی مقاوم‌سازی کرد و لزومی به تخریب بیمارستان‌ و ساخت دوباره بیمارستان ها نیست.  در ژاپن در عرض 10 – 15 سال بر اساس تغییر مقررا۹۸% مدارس بدون اینکه خللی در کار مدارس پیش آید بازسازی شده‌اند. این درصد پیشرفت در مورد بیمارستان‌ها در ژاپن 75% است. بنابراین می‌شود با هزینه‌های کمتر امور مقاوم‌سازی را اجرا کرد. ترکیه نیز چندین سال است که مقاوم‎سازی مدارس و بیمارستان‌ها را شروع کرده است.  همانطور که در کشورهای دیگر این کار در حال اجرا شدن است در کشور ما نیز با حمایت مسئولین محترم، مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل اجرا است.

 

از اینکه به عرایض بنده گوش کردید سپاسگزارم.

pic1
pic1

حوزه های کاری